Nuläge, framtid och en ny kanal

2020 blev ett minst sagt annorlunda år. Under hela våren hade vi en fot i katastrofen och förberedelserna för ett allvarligt krisläge. Med den andra foten sprang vi vidare i vardagen, som trots allt rullade på, även om alla – även vi – var försiktiga med investeringar.

I maj förstod vi att branschen som helhet var förskonad. Skogen fortsatte att växa, näthandeln pekade uppåt och transporterna på vägarna blev fler i stället för färre. Vi har haft bra beläggning i våra verkstäder, viket gör att vi säljer mer timmar på servicemarknaden jämfört med föregående år. Försäljningen som avmattades i våras har nu kompenserats med en bra orderstock framåt. Visst har pandemin påverkat oss. Framförallt har den gjort oss snabbfotade, beredda på det oväntade, ännu mer ödmjuka och övertygade om värdet av att vara pålästa, framåtlutade och förändringsbenägna.

Ända sedan specerihandlare Josef Engström sålde sin första radioapparat på 1930-talet har Engströms varit kända för att finnas med på frontlinjen. Även om det kommer dröja några år innan de el-lastbilar som nu gör entré på marknaden kommer upp i större volymer kommer vi att vara beredda när det sker: med rätt utbildningar, utrustning och infrastruktur med laddstationer runt våra anläggningar.

Bussarna är ytterligare ett sådant exempel, där vi nu tar möjligheten att skapa ett nytt affärsben. Med värdefull erfarenhet från Västerviksanläggningen och nyanställd kompetens i Linköping har vi förutsättningar att ta marknadsandelar på servicemarknaden. I sann Engströmsanda växer vi med noggrannhet och kvalitet, utan att tulla på servicen för befintliga kunder på lastbilssidan.

Min uppgift är att rusta organisationen för framtidens stora utmaningar, inte minst kring hållbarhet och drivmedel. Tillsammans med Scania vill vi på Engströms kunna hjälpa dig som kund med helhetslösningar. Information och dialog är grunden till utveckling och därför lanserar vi nu vårt första nyhetsbrev. En kanal där du som kund kan få större insyn i vår verksamhet och på ett enkelt sätt ta del av nyheter och kampanjer. Trevlig läsning och tveka aldrig att höra av dig!

Johan Edgren, sektorchef